La povesti despre albumul IN-FUSION, si nu numai, Cu Calin Pop si Marius Pop

 

Saptamana trecuta Calin Pop si Marius Pop au lansat albumul IN-FUSION. Aparut sub egida Soft Records (il gasiti aici), IN-FUSION este un disc pe care ar trebui sa puneti mana sa-l ascultati. Pe Calin Pop (vocea si chitara in Celelalte Cuvinte) si Marius Pop (chitarist in trupa lui Smiley, anterior in Graal, Thamyras si M Theory) i-am prins la o masa, in Clubul Taranului, imediat dupa lansarea oficiala si ne-am pus pe palavragit. 

Kirk: Salut! Felicitari pentru disc si hai spuneti-ne cum a inceput povestea acestui album.
Calin Pop: Treaba a inceput in 2014! Noi colaboram mai demult, asta este evident. Am mai cantat impreuna. Daca ai un fiu talentat iti vine sa scoti o chitara si sa mai jam-uiesti cu el cand te intalnesti de sarbatori.
Kirk: Este probabil vorba si de acea poveste cand tatal isi doreste ca fiul sa-i calce pe urme.
Calin Pop: Sa stii ca eu nu l-am impins foarte tare in zona aceasta artistica. Mai mult l-am facut curios si decizia a fost a lui.
Marius Pop: Chiar si fugeai de mine. Eu veneam si spuneam ‘Taticule, arata-mi solo-uri’ si tu ziceai ‘Tu n-ai urechi’.
Calin Pop: Practicam arta stimulatorie. I-am mai aratat cate ceva, dar nu foarte tare. Si voiam, si nu voiam, pentru ca traiam vremurile pe care le traiam atunci si nu parea cam nimic de viitor in tara asta. Nu existau mari sperante. Nici acum nu sunt foarte mari, dar atunci nu erau nici macar atat. Deci noi doi am mai cantat! In urma cu 15 ani am facut si un material. Pe vremea aceea eu conduceam toata treaba, el fiind mai mic. Am tras niste piese insa n-a fost sa iasa ca proiect.
Marius Pop: A fost un material foarte bun la vremea lui!
Calin Pop: Kirk, cred ca tu stii inregistrarile alea! Sau daca nu le ai ti le dam. Exista un material de 35 de minute, cu nu mai tin minte cate piese iar proiectul se numea Thamyras & Calin Pop, iar sound-ul era pop-rock.
Kirk: Da, stiu! Uite de chestia asta uitasem, dar am primit la vremea aceea un cantec sau doua.
Marius Pop: Este un proiect in care cantam amandoi cu vocea.
Calin Pop: N-a fost sa fie! Intre timp noi doi am mai cantat, dar sa ne intoarcem in 2014. Atunci a propus Marius ‘Hai sa facem o piesa, un videoclip impreuna!’. Am fost de acord si am facut un jam session. Am scos o tema de-a mea de la pastrare si ne-am pus pe cantat. Am mers pe carari nebanuite si rezultatul l-am postat pe youtube. Marius l-a postat de fapt, pentru ca el a facut clipul.
Kirk: A fost rapid, n-a stat sa se gandeasca!
Calin Pop: Da! Poate a simtit ca trebuie sa faca ceva pentru posteritate (rade). Apoi, dupa ce a vazut ca exista un interes in urma aparitiei acestei melodii, a spus ‘Hai sa facem un album’. Am zis ‘Bun! Ok!’. Si am stabilit aproape tot de la inceput. E bine sa vorbesti totul dinainte. Inainte, nu vorbeam, iar cand scoteam un disc cateodata iesea un ghiveci. Asa ca, am zis ca eu raman pe chitare acustice si Marius pe chitare jazzy. Chitare calde, electrice, jazzy. Mi-a placut foarte mult cum interpreteaza. Evident, eu nu cunosc jazz-ul atat de bine cum il stie el.
Marius Pop: Nici eu nu-l cunosc atat de bine!
Calin Pop: El e specialist in jazz. Simt ca el e foarte deosebit in ramura asta. Pentru ca in zona rock, oricine se ocupa de chitara cateva ore pe zi pana la urma tot ii iese. El are puteri de expresie deosebite in latura asta si mi s-a parut foarte interesanta ideea conceptuala de a exista niste teme pe acustic estompat, periculos sa spunem in anumite faze si care creeaza  anumite atmosfere, care apoi sunt preluate si traduse intr-un mod jazzy. Sa zicem cum ai trece de la o limba la alta, dar in cadrul aceleasi idei.
Kirk: Stati sa ne intoarcem un pic. Deci ati avut acel material si nimeni din industrie nu a fost interesat de el si nu a sesizat ca in afara de muzica poate fi exploatata si aceasta colaborare, mai rar intalnita de tata fiu in cadrul aceleasi formatii?
Marius Pop: Referitor la acel album Thamyras, poate sunt eu acum un pic mai dur… Deci! De ce nu a generat interes? Probabil ca nu a fost destul de bun.
Calin Pop: N-a fost destul de comercial. Hai s-o luam asa!
Marius Pop: Nu! N-are legatura!
Calin Pop: Nu era comercial. Era un pop-rock si probabil nu era atat de pop sau de comercial si nu promitea vanzari. Discul ajunsese la casele de discuri de atunci si a fost ascultat! Dar n-a fost agreat de factorii de decizie si nici de meeting-ul cu oamenii de radio cand se hotaraste daca o melodie este difuzabila la radio sau nu.
Marius Pop: In fine! Pentru mine este o ambitie sa devin mai bun. Orice nereusita de genul asta ma ambitioneaza mai mult. Si eu de obicei dau vina pe mine. Daca un album nu este o reusita, spun despre mine ca nu am fost indeajuns de bun.
Calin Pop: Eu am dat vina pe ei, atunci in 2002.
Marius Pop: Nu! Eu dau vina pe mine.
Kirk: Imi place acest conflict de idei al vostru, dar vreau sa ne intoarcem la IN-FUSION si sa spuneti cum l-ati conceput stilistic. Cum l-ati gandit?
Marius Pop: Nici macar nu l-am gandit foarte tare. Pur si simplu fauritorul de idei si motorul acestui album este Calin. Ii spuneam: ‘Maestre, trimite-mi ce idei ai!’. El mi le-a trimis si eu le-am asamblat. Eu am participat cu idei pentru chestia asta, dar scanteia albumului este Calin, clar.
Kirk: El la Oradea, tu in Bucuresti!
Marius Pop: El mi-a trimis idei, pe care eu le-am dezvoltat cat de mult am putut.
Calin Pop: Un lucru care imi surade si pe viitor.
Kirk: IN-FUSION este un album de atmosfera. Marius, tu ai lucrat la productia lui si suna actual. Cum ai gandit faza asta?
Marius Pop: Actual poate sa insemne si nisa. Actual nu inseamna neaparat comercial. Actual inseamna sa vezi in ce directie merge muzica, indiferent de stil.
Kirk: Am dus discutia aici pentru ca te prinzi unde e mai mult Calin si unde esti tu ca abordare.
Marius Pop: Avem amandoi compozitii pe acest disc, este un material pe care l-am facut impreuna. Dar asa cum am spus Calin a fost scanteia principala. Calin a venit cu idei pe care le-am dezvoltat. S-a intamplat sa vin si eu cu idei pe care sa le dezvolte el. Ideea e ca ne-am completat reciproc atat de bine, incat eu sunt foarte fericit pentru albumul asta. Eu stiam ca-mi va fi simplu sa fac discul asta. In sensul ca stiam clar ca Calin este o fabrica de idei.
Kirk: Ti-e usor sa lucrezi cu Calin? El la Oradea, tu aici in Bucuresti, asta daca nu esti la alte cantari. Sunteti doi muzicieni foarte buni, dar cum v-ati ‘pupat’ toate ideile acestea asa de la distanta?
Marius Pop: Eu m-am bazat foarte mult pe maturitatea muzicala pe care o are Calin. Nu cu toata lumea iese sa faci un album la distanta. Am avut si mici esecuri cu unele materiale lucrate la distanta. Dar cu oameni care au o anumita maturitate muzicala nu este foarte dificil sa faci un material la distanta. Mai am si proiecte in Cehia cu un foarte mare tobosar care a colaborat cu muzicieni foarte mari si are aceeasi maturitate pe care o are Calin. Din doua vorbe omul intelege exact ce trebuie sa faca, nu trebuie sa stai si sa il supraveghezi.
Kirk: A fost greu sa va “rupeti” timp de la celelalte proiecte muzicale in care activati? Calin, tu ai treaba cu Celelalte Cuvinte iar Marius, tu canti in proiectul mega mainstream a lui Smiley. Apropos, felicitari si pentru variantele bluesy de la unele piese.
Marius Pop: Multumim! Mega mainstream pana vezi concertul live care este foarte rock.
Calin Pop: Referitor la “rupt”. Am lucrat cum s-a putut. N-avem incotro. Asta-i mersul firesc al lucrurilor. Trupele fiecaruia au prioritate. Evident! Dar intotdeauna exista si ceva timp liber. Asa ca, daca am considerat ca merita sa umplem timpul acesta liber, am facut-o!
Marius Pop: Uneori au existat si sacrificii… Discul a fost o prioritate pentru mine si m-am rupt de la altele ca sa il fac. Daca ma rezumam doar la timpul liber si nu era o prioritate, la cat de mult am de lucru la HaHaHa Production, probabil ca il scoteam peste 10 ani. Am renuntat la niste chestii si nu-mi pare rau, pentru ca este parte din noi acest album si l-am scos.
Kirk: A fost prioritate pentru ca il simteai muzical sau pentru ca il faceai cu Calin?
Marius Pop: Pentru ca il simteam foarte bun din punct de vedere muzical. Daca era o chestie muzicala ce nu ma stimula absolut deloc, n-o faceam. Nu tin cont de nepotisme sau faze de genul ca e din familie. Privesc treaba ca si un producator. Daca nu este o chestie buna, ti-o spun in fata indiferent cine ai fi tu.
Kirk: Ai spus ca nu credeai ca mai poti canta si sa te simti confortabil cu acest gen muzical pe care l-ai facut impreuna cu Calin?
Marius Pop: Mi s-a parut foarte greu ca nu am mai activat de foarte multa vreme cu M Theory si a fost foarte greu sa reincep alt proiect. Aveam o frica. A fost un blocaj din cauza faptului ca iesisem de pe scena jazz-ului si ma refugiasem in productii mainstream. Am crezut ca n-o sa ma reintorc niciodata la chestia asta. Aveam impresia ca nu mai are sens sa mai canti genul asta, ca parca nu te mai asculta nimeni, ca parca nu mai exista oameni care sa consume muzica asta. Atat de tare m-au motivat muzical aceste schite de la Calin, atat de muzical a fost totul, incat am spus ca nu se poate sa nu scoatem acest album. Pentru ca e prea fain!  Practic a renascut in mine treaba asta pe care mi-o repet in cap: ‘Marius, nu uita de unde ai plecat!’.
Kirk: Practic, ceea ce ati facut voi este o caldura de care aveati nevoie amandoi si care va defineste. Este un disc in care pare ca spuneti astia suntem noi doi. E un album care transmite. In momentul asta nu vi se pare ca proiectul asta al vostru ar putea fi foarte tare speculat, cu povesti si sa incepeti sa-l plimbati prin cluburi.
Marius Pop: Mama, ce cuvinte… Nu m-am gandit la chestia asta!
Calin Pop: Din punct de vedere jurnalistic ar putea fi o atractie. Dar se pare ca nu merge, pentru ca aici merg doar chestiile de consum. Si in general. Lumea s-a schimbat!
Marius Pop: Eu sunt ferm convins ca exista ascultatori pentru acest gen de muzica. Asta mi s-a demonstrat si cand am inceput albumul M Theory. Eu nu aveam incredere, mi-era frica atunci cand am inceput turneul si imi spuneam: ‘Daca nu vine lume’. Si am avut surpriza in unele orase sa avem sold out in club. Adica, ascultatori de asa ceva exista si se mira lumea si imi ziceau ‘Voi ati adus mai multa lume decat…’ si mi-au dat un nume din mainstream.
Calin Pop: Da! Asta e o chestie pe care nu o inteleg prea multi, cum e Romulus Arhire de la Soft Records, care face doar ce-i place. Aduna materiale care-i plac si le scoate pe piata. El nu se imbogateste din chestia asta. Dar ramane cu o satisfactie pentru ca scoate titluri care merita auzite. Pe cand altii merg la succesul ‘rapid, urgent cat mai multi bani!’. Nu risca! Cum a patit si materialul Thamyras, pentru ca nu s-a riscat investitia in el.
Kirk: In perioada Thamyras parca era o mai mare deschidere. Este ciudat totusi ca niste oameni apropiati fenomenului si care stiu cat de mult munceste un muzician sa isi cunoasca instrumentul la care canta tot mai bine, si-au indreptat atentia spre alte zone. Sa ajungi sa stai pe scena ca muzician impacat cu tine ca vei canta foarte bine, muncesti enorm. Nu pomenim acum de compozitie pe care anumiti oameni o pot face…
Marius Pop: Sau de productie!
Kirk: Sau de productie. Cum se vede de la voi? Sau de la tine Marius, ca parerea lui Calin o stiu!
Calin Pop: El e corupt! (zambeste) El e din sistem!
Marius Pop: Nu sunt corupt! Eu sunt din sistem, dar mi se pare ca inteleg exact ce se intampla. Mie mi se pare ca artistii nisati trebuie sa aiba grija de ei insisi. Eu ma bucur ca exista o casa de discuri, cum e Soft Records, care ofera diversitate. Ca asta e problema noastra, nu prea e diversitate. Si asta se transforma in frustrare la unii artisti. Devine o frustrare foarte mare. Suntem constienti ca nu putem face bani multi din chestia asta. Dar atat timp cat o daruim si exista, asta cred ca are un pret mult mai mare decat orice bani pe care-i poti face.
Kirk: La IN-FUSION au fost “bube” cu temele propuse?
Calin Pop: Nu cred ca le putem spune “bube”.
Marius Pop: Au fost niste “bube” constructive, oricum. Poate de sound, mixaje sau chestii de genul acesta.
Calin Pop: Contradictii au mai fost. Eu i-am dat niste teme, lui nu i-au prea placut si nu le-am facut. Dar daca a fost ideea lui, normal ca l-am lasat si l-am lasat sa puna si partea cu vocea, care initial nu mi s-a parut potrivita. Dar pana la urma da bine.
Marius Pop: Mie mi se pare ca are un mesaj puternic si d’aia am vrut si cu voce.
Kirk: Voi ati plecat de la ideea de a face voi doi un disc si ati ajuns sa colaborati cu niste muzicieni. Cum i-ati adunat?
Marius Pop: I-am adunat foarte usor. In primul rand imi sunt prieteni. Dar dincolo de faza asta de prietenie sa nu uitam ca ei au inceput cu muzica de nisa. Fiecare producator sau artist e imposibil sa nu fi fost nisat sau sa fi trecut prin rock sau jazz ori prin diverse stiluri care sunt de nisa. Asa ca mi s-a parut foarte normal sa o rog pe Feli sa participe pe material. La fel si cu Seban Cazan…
Kirk: El e cunoscut ca un “facator” de hit-uri.
Marius Pop: Da! Dar pe langa chestia asta, eu am facut cu el multe materiale de nisa. Adica omul are o intindere, ca varietate de stiluri, de nu poti sa-ti imaginezi. Si acolo la HahaHa se fac multe chestii, nu-i doar o directie de mainstream si atat. Asta-i si unul din motivele pentru care lucrez acolo. Mi se ofera o libertate foarte mare.
Kirk: Pe care putini o stiu sau o pot banui. Dar Calin cum a acceptat propunerile tale de nume? A mers strict pe flerul tau?
Marius Pop: Calin nici nu cred ca stia foarte bine cine e Feli.
Kirk: Calin, tu cum ai acceptat propunerile lui Marius de colaborari pentru disc.
Marius Pop: Adica ai doua nume comerciale: Feli si Serban Cazan.
Calin Pop: Nu m-am bagat! A fost dorinta lui de a face discul asta si nu m-am amestecat aici. Ma refer la ce colaboratori isi alege. Pentru ca stiam ca oamenii la care va apela sunt priceputi. N-ar fi ales niste ageamii. Am mers pe mana lui. Pentru ca altfel: ‘Vai de parintii care nu asculta de copii!’. Ce vrei sa mai spun?! Dar ne-am ‘pupat’ muzical! Colaboratorii mai multi au aparut unde am lucrat si cu Eduard Santha. E si Mihai Ardelean cu solo-ul ala de clapa care e tare misto.
Marius Pop: Sa nu uitam ca Mihai Ardelean canta cu Vita De Vie.
Kirk: Ma gandeam ca l-ai avut pe Serban si totusi ai apelat si la Mihai.
Calin Pop: Astea au fost ideile lui Marius. Sa nu uitam insa ca Mihai Ardelean a cantat in M Theory, era unul din cei doi clapari.
Marius Pop: Ideea e ca eu am invitat niste oameni cu potential, nu am invitat niste oameni din industrie si care reprezinta un nume. Eu asa am gandit! Feli stie sa cante jazz, deci nu este nici o problema pentru ea chestia asta.
Kirk: Stati asa ca eu v-am zis ca imi place mult discul. Doar intrebasem cum ati ales colaboratorii.
Marius Pop: Serban canta si el jazz. Eu am facut cu el multe materiale, tot felul de nebunii. Multi artisti care sunt in mainstream au alte radacini.
Kirk: Ok! Aveti un album! Ce faceti cu el acum ca voi sunteti si foarte ocupati cu proiectele voastre principale, sa zicem. Il duceti in cluburi?
Marius Pop: Bineinteles ca vrem sa-l si cantam. Nici nu se pune problema!
Calin Pop: In primul rand albumul asta e o chestie care ramane, e palpabil.  Si bineinteles ca il putem canta. Trebuie cantat!

P.S. Multumiri fotografului "amator"!

Iata si una din piesele albumului pe care cei doi le-au cantat dupa conferinta de presa.

Share on FacebookShare on Twitter